Musikklass efter årskurs tre?

Igår var vi, som jag nämnde, på informationsmöte om Norrstrandsskolans musikklasser.
När jag gick i skolan kan jag inte minnas att det fanns något alternativ eller några val att göra. Jag gick i den enda skola som fanns på vår lilla ort.
Alla gjorde detsamma från ettan till nian.

Den senaste tiden har vi fått hem brev om friskolor, vi har stött på engelska skolan där man nu kan gå från och med årskurs fyra och så denna inbjudan till Norrstrand.

Norrstrandsskolan har profilklasser och det innebär att de erbjuder musikintresserade tredjeklassare att från årskurs fyra till årskurs nio att gå i musikklass.
Jag själv har ingen erfarenhet av musikklasser men fick igår svar på allt jag undrade över.
Informationsmötet var konstruerat så det passade både oss vuxna men även alla de treor som samlats i aulan.
Musikklassen i årskurs fem sjöng för oss, två barn från den klassen svarade på frågor, en av musiklärarna berättade lite om hur dagen med musik ser ut och lät barnen stå upp och prova på tillsammans lite hur det kan tänkas gå till på inträdesprovet, rektorn informerade och även två stycken från den föräldraförening som finns för musikklasserna var där och lät oss få veta hur det är att ha barn i musikklass.

Jag blev inte överraskad.
Fick en smula nytändning om musik kände jag. Det finns ju en anledning att jag gick musikgymnasium och sen utbildade mig och arbetar med musik idag.
Musik är ju fantastiskt kul!
Det är ju i och för sig ingen nyhet men det är skillnad att ha musik som hobby och jobba med det och igår kväll tänkte jag de där tankarna om hur kul det är, vad mycket häftiga och roliga sånger det finns att sjunga med körerna m.m.
Sen är ju skillnaden med mitt jobb att där kommer man och sjunger frivilligt och man kan nästan få känslan av att man får tigga folk att komma ibland och slåss om uppmärksamheten med fotboll, kompisar, läxor och en massa andra aktiviteter.
I skolan blir det på ett helt annat vis och det ger ju helt andra förutsättningar och möjligheter för den som arbetar med musik där.

En av de självklara frågorna igår var – vad skiljer en vanlig klass och en musikklass.
De som går i musikklass fullgör sin grundskoletid och det redan från årskurs fyra. Men de har fler musiktimmar än i den ordinarie timplanen.
Ca 200 minuter per vecka i samtliga årskurser och den tiden tas bland annat från det som kallas skolans val och elevens val.
Musikklasserna går i snitt ca en halvtimme mer i skolan per vecka.
Målet är att ge eleverna goda kunskaper i musik, vokal träning och erfarenhet av att framträda. De får utöver det vanliga skolarbetet en gedigen musikalisk grund att stå på och detta görs framförallt genom sång.
Musikklasserna är till för att musikaliska och röstbegåvade barn ska få ett alldeles underbart tillfälle att i sex år få en grundläggande och utvidgad musikundervisning.
Att få utveckla sitt musikaliska intresse helt enkelt och detta gör de framförallt genom sången och att sjunga.

Jag antecknade det som musikläraren gjorde i övningar som kommer på inträdesprovet.
Man kommer alltså endast in genom att söka, göra ett inträdesprov, få en bedömningssiffra och sen beroende på hur det går och hur många som söker så får man ett ja eller nej eller en reservplats.
En klass verkade bestå av 30 barn men det var inget problem alls med så stora klasser.
Det är just det som tilltalar mig.
Musiken de har dagligen gör de gott. Det gemensamma musicerandet.
Undersökningar visar att det är stora skillnader i trivsel, föräldraengagemang och ambitionsnivå i musikklasser jämfört med vanliga klasser. Det är en mycket högre trivsel jämfört med en vanlig klass.
Med tanke på hur W mått från och till den här höstterminen i trean [utan att gå in på detaljer så har det varit riktigt jobbigt från och till och vi har kämpat både hemma och i skolan] så låter detta underbart.
Även betygen är markant bättre i musikklasser och det av ovan nämnda anledningar.

W själv har lite svårt med att byta skola och lämna två-tre kompisar kvar som hon tycker mycket om. Hon är rädd för att hon inte ska få nya kompisar om hon skulle komma in men som det är just nu så är det just lite nya kompisar som hon behöver tror jag. Det och en god miljö med musik.
Hon kan säga när det känns tungt och hon inte vill gå till skolan att hon vill byta på direkten så jag tror att hon innerst inne vill det.

Hon är ju dessutom bra på att sjunga, tonsäker och bra på rytmer.
Sjunger i kör, går på musikal och spelar tvärflöjt. Sjunger och låter dagligen hemma och tycker att musik och sång är kul och en naturlig del av hennes värld.

Men det hänger ju även lite på om det är rekordmånga sökande och 03 föddes det väldigt många barn vilket också är anledningen till att de idag har tre klasser på Ws nuvarande skola.

Hon vet sina begränsningar och sa direkt igår när vi gick till bilen att hon kommer att bli för nervös för att kunna göra inträdesprovet.
Det skulle vara det som hon faller på tror jag för det som vi fick veta igår om hur det går till antecknade jag och när jag jobbar med det jag gör så var det inte svårt alls att notera och framförallt förstå hur vi ska öva, göra likadant hemma vid pianot, för att vara lite förberedda och kanske hjälpa en del av nerverna att hålla sig på plats.
När vi åkte hem frågade W om jag kunde öva lite med henne så jag testade henne och hon klarade det jättebra.

En för mig helt ny sak är att de har en föräldraförening för musikklasserna.
Föräldrar finns med kring barnen, skjutsar till konserter, stöttar och arrar.
Det är en lockande grej känner jag då jag under framförallt den här terminen kan känna att skolan och barnen är ett block för sig, skolledningen och lärarna ett annat och sen kommer föräldrarna som ett block för sig.
Det är ju våra barn vi släpper iväg dag efter dag i hur många timmar som helst.
De ska under den långa dagen klara sig själva, känna sig trygga, ha kul, lära sig det sociala spelet i alla mer eller mindre stora situationer som uppstår och samtidigt lyckas koncentrera sig och prestera goda resultat.
En mer nära kontakt mellan skola, barn och föräldrar kan aldrig vara fel för att våra barn ska få må gott.

I början av nästa år är det antagningsprov och som det känns nu så kommer W att vara en vara alla de 03:or som gör detta.
Hur det sen går får man veta redan efter några veckor.
Men jag hoppas att hon kommer in då jag verkligen tror att detta skulle passa henne så enormt bra, göra henne gott, och skolåren till något garanterat roligt för visst kan man förstå att om varje dag innehåller sång och musik mellan svenska och mattelektionerna så blir dagarna i skolan inte riktigt så långa och lite mer glädjefyllda även en mörk novemberdag i årskurs åtta när det ibland kan vara lite väl tråkigt i plugget…

Musik är fantastiskt!

bloglovin 2012-11-15 kl 19:16


2 svar till Musikklass efter årskurs tre?

  1. Postat av: Malin B

    Om man gör sitt bästa och det inte räcker är det okej ändå!!!
    Ett djupt andetag och så gör du det bästa du kan.
    Mera kan man inte göra. Men du, jag håller tummarna för att det går rätt väg.
    Jag tror att det är en jättefördel att vara bland likasinnade, då man har ett stort intresse som förenar.
    Lycka till!

  2. Postat av: Popprinsessan

    Det låter ju helt underbart! En sådan skola hade jag gärna gått i! Och förmodligen L också. Undrar om det finns något sådant här…
    Kram


INNAN DU KOMMENTERAR:
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *