Träningspass, medel, puls, core

Jag har egentligen inte förlikat mig med att jag inte kan springa längre utan tänker dagligen på det och vill snöra på mig skorna och ge mig ut och flåsa i skogen om än inte dagligen så i alla fall varannan dag.
För att inte gräva ner mig mycket så stänger jag av men jag har också fått många pushningar om att jag borde söka hjälp. Sjukgymnast, massage, vårdcentralen m.m är sådant som folk omkring mig föreslår.
Gå iväg och kolla upp vad som kan tänkas vara orsaken till den ganska enorma smärtan i höger knä som kommer efter ca 2 km löpning och sen är så kraftig att jag faktiskt, inte ens med min vilja av stål och enorma envishet, kan fortsätta att springa.

När jag drack vin med Hannas svärmor på långfredagskvällen [ja även med Hanna så klart] som sprungit flera maratonlopp så sa hon att det kanske inte ens är något som är svårt att åtgärda utan något som du kan bli av med och kunna springa igen och det där har fastnat lite grann i mitt huvud.
Jag hade inga planer på att springa extremt långt eller att bli snabbare hela tiden när jag sprang.
En tanke fanns att delta i Vårruset i lag med arbetskamrater vilket skulle bli mitt allra första lopp, offentligt springande, och bland andra människor och sen kanske möjligtvis även i stadsloppet, då också inom jobbet för en mil har jag ju sprungit många gånger.
Men att springa på någon speciell tid har som sagt inte funnits någon gång.

Jag springer för att jag gillar motionsformen. Jag mår bra i kroppen av att röra på mig och sen finns ju även den enkla aspekten med att när man förbränner kalorier så kan man även äta utan att gå upp i vikt och jag med min passion för mat och sötsaker, bakverk och annat och som verkligen tycker om och njuter av mat behöver då så klart röra på mig för att inte gå upp i vikt.
Sen finns den där enkelheten i att kunna snöra på skorna när det passar i ett oftast stressigt vardagsschema där och den passar mig som handen i handsken då mina egna behov i stort sett alltid kommer sist i familjehierarkin och egentiden med löpningen i skogen gör mig väldigt gott allra helst efter en extra stressig dag med bråkande barn.
Jag blir en lugnare och mer stresstålig mamma helt enkelt.

För att få en del av ovanstående nu när jag inte längre kan springa har jag börjat att gå på pass på Friskis och Svettis.
Medelpass med både fokus på kondition men även styrka för mage och rygg och en nedrans massa benträning.
För många år sen var jag en inbiten Friskismänniska och tränade flera gånger i veckan.
Nu kör jag ungefär likadant och försöker att pricka in mellan 4-5 pass i veckan.
Jag märker ju nu efter några veckor att det är bra med en mer allsidig träning och att inte bara springa som jag gjorde tidigare.
Att träna även med fokus på styrka är väldigt behövligt och jag gillar att köra styrka med bara min egen kropp som redskap istället för en massa redskap.
Favoritpasset är dock ett pulspass vilket innebär att det bara innehåller en styrkedel istället för två och övrig tid kör man fullt ut med mördande benträning, beroende på hur mycket man väljer att böja på knäna så klart, och en massa pulshöjande hopp och rörelser.
Kul och svettigt, även om det inte är som att springa i skogen och jag saknar det [det bästa vore ju helt klart en kombination av dessa två träningsformer], så kör jag på detta nu och jag trivs.

Ikväll ska jag för första gången gå på ett corepass och sen funderar jag på att prova på step och spinning också. Det finns verkligen otroligt många olika pass att välja på och det är många som jag skulle vilja prova på så det är bara att försöka hitta lite luckor här och där och ta sig iväg även om det innebär att sträcka sig lite utanför sin bekväma trygga box.

Under veckan som gick lyckades jag få till fem pass, så klart tisdagens pulspass, men utöver det så körde jag tre pass med favoritledaren som har ett väldigt bra pass med jobbiga övningar som gör en helt slut och öm i kroppen men som ändå lyckas få fram en skön känsla i passet och som dessutom skriker och peppar och det gillar jag.
När jag såg på deras hemsida att hon skulle hoppa in som ledare på pass för ordinarie så gjorde jag allt för att få till det och lyckades vara med på alla tre i dagarna tre.
I fredags var även M med på lunchträningen för första gången.
Han satt med i salen då han inte alls ville vara i barnrummet där några lite äldre barn satt och hängde. Istället satt han längs väggen med iPaden, fick öronproppar och sittdynor av passvärden, och assisterade mig med min vattenflaska mot slutet av passet. Perfekt 😉
Han fick till och med beröm av Cissi som har dessa kanonpass under stretchningen för att han suttit stilla och tyst ett helt pass så om det skulle köra ihop sig flera gånger är det inga som helst problem att ta med honom till passet.

Nu ska vi göra pastasallad med kyckling som blir kvällens middag sen hoppas jag att L kommer hem så jag hinner prova på det där Corepasset.


Min lilla träningsassistent 🙂

bloglovin 2014-04-28 kl 17:56


3 svar till Träningspass, medel, puls, core

  1. Postat av: Fröken M

    Träningen kan verkligen vara ett riktigt ”vattenhål”.
    Jag ÄLSKAR att ta en timme på gymmet, svettas, slita, träffa vänner och skratta – även om vi mest skrattar efteråt i omklädningsrummet.
    Målet är inte att bli sjukt vältränad, men jag gillar att ha orken, att känna mig pigg och att må bra !
    För det är de härliga bieffekterna som jag känner efter träningen 🙂
    Ha en skön kväll !

  2. Postat av: Helen

    Wow vad du har jobbat på med din träning i veckan .
    Kul när man får till det.
    Märker du resultat av all träning i styrka / kropp osv ?

    Kram

    • Postat av: Helen

      Svar: Ja det är kul när det klaffar med allt och jag kommer iväg 🙂
      Ja jag känner att jag klarar av att ta ut svängarna och ta i mer i styrkedelarna i passen. Att jag orkar mer, längre tid, och att jag inte har ont i hela kroppen dagen därefter så nog ger det resultat i kroppen alltså men inte så att det syns utåt.
      Helen


INNAN DU KOMMENTERAR:
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *